Sara Solarek

Sara Solarek

Jak zbudować zaangażowaną społeczność na Instagramie?

Zaangażowana społeczność - jak ją zbudować?

Zastanawiałaś/łeś się po co Ci zaangażowana społeczność? Wiele osób błędnie zakłada, że im większa liczba obserwujących, tym konto lepiej się rozwija i jest bardziej wartościowe. Za wszelką cenę starają się więc powiększyć liczbę followersów, uciekając się nawet do takich praktyk jak kupowanie ich czy „zabawę” w „follow for follow”. Dlaczego to założenie, że liczba obserwujących jest najważniejsza – jest błędne?
Ponieważ tak jak już kilka razy wspominałam – liczba followersów nie zawsze idzie w parze z ich jakością. Możesz mieć 10 tys. obserwujących, ale jeśli te osoby nie są u Ciebie zaangażowane, to tylko puste liczby.

Jak zbudować zaangażowaną społeczność?

Przede wszystkim zmień myślenie. Obserwujący to nie są tylko liczby – to realni ludzie, którzy z własnej woli chcą poświęcić swój czas na zaglądanie na Twój profil. To osoby, z którymi nawiążesz prawdziwe relacje międzyludzkie, będziesz wymieniać się z nimi przemyśleniami, doświadczeniami. Zaangażowana społeczność powinna być Twoim priorytetem w działaniach na Instagramie.

Zaangażowana społeczność – kilka sposobów na jej zbudowanie

  1. Publikuj regularnie i często – Dobrze by było, gdyby treści pojawiały się na Twoim profilu w równych odstępach czasu. Dzięki temu
    pozostaniesz z odbiorcami w stałym kontakcie. Twoi obserwujący będą też wiedzieć, kiedy mogą się spodziewać treści i zaczną sami do Ciebie zaglądać. Pamiętaj, że posty nie mogą się pojawiać zbyt rzadko. Regularnie to nie znaczy raz w miesiącu! Rekomenduję postowanie minimum 2-3 razy w ciągu tygodnia.
  2. Twórz ciekawe treści – takie, które ktoś będzie chciał skomentować, polubić, zapisać, a najlepiej udostępnić – Tworząc treści – myśl o swoich odbiorcach. Pisz językiem zrozumiałym dla nich i odpowiadaj na ich potrzeby. Staraj się, by Twoje treści:
    • Miały wartość,
    • Wzbudzały emocje.
  3. Dziel się swoją wiedzą – nie bój się edukować swoich odbiorców i dziel się swoją wiedzą. Robiąc to – pokazujesz, że znasz się na swoim temacie. Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
  4. Dodawaj wezwania do działania (CTA) we wszystkich możliwych miejscach – tam, gdzie istnieje taka możliwość, podpowiadaj odbiorcom czego od nich oczekujesz. Możliwe CTA to np. skomentuj post, zapisz post, polub post, zaobserwuj mnie,
    udostępnij post, oznacz znajomego, wyślij do mnie wiadomość itp.
  5. Inicjuj rozmowy – Jeśli ktoś skomentuje Twój post to zamiast pisać „dziękuję” pociągnij temat, zadaj kolejne pytanie, zainteresuj się tym, co ktoś napisał. Krótka rozmowa sprawi także, że będziecie mogli lepiej się poznać i nawiązać między sobą relację. Im bliżej ktoś Cię pozna, tym łatwiej będzie Cię polubić.
  6. Wysyłaj wiadomości głosowe – Wiadomości głosowe zmniejszają dystans między Tobą a odbiorcą, bo przekształcają się w klasyczną rozmowę „na żywo”. Ważne jednak, by pierwsza wiadomość była tekstowa, inaczej możesz kogoś wystraszyć.
  7. Organizuj co jakiś czas live’y – zadawaj na nich pytania i wchodź w interakcję ze społecznością. Transmisje na żywo to naprawdę świetny sposób na budowę zaangażowania. Podczas live’a możesz wchodzić w bieżącą interakcję ze swoimi odbiorcami, zadawać im pytania i rozmawiać z nimi.

A co ze stories, ankietami, quizami – czy one też budują zaangażowaną społeczność?

Oczywiście, że tak! To świetny sposób, aby budować relacje ze swoimi odbiorcami. Opowiem Ci po krótce dlaczego i jak warto je wykorzystać:

  • Ankieta – zadajesz pytanie, a do wyboru są dwie odpowiedzi. Staraj się, by do wyboru były bardziej kreatywne opcje niż TAK/ NIE. Przy okazji wiedz, że możesz zrobić nawet tak, że obydwie będą miały taki sam wydźwięk.
  • Pytania – zadajesz pytanie, a odbiorcy mogą napisać dowolną odpowiedź w okienku.
  • Quiz – to naklejka, którą można wykorzystać na różne sposoby. Możesz zrobić klasyczny quiz. Tj. wymyślasz pytania i dajesz kilka różnych odpowiedzi (2-4), tylko jedna z nich jest prawidłowa. Odbiorcy robią więc taki „test” na Twoim stories. Po kliknięciu w którąś z odpowiedzi, Instagram od razu pokazuje odbiorcy, która była prawidłowa.
  • Odliczanie – wbrew pozorom to jedna z bardziej angażujących naklejek. Dzięki niej możesz np. poinformować o tym, że pojawi się niedługo nowy post i zachęcić obserwujących do włączenia sobie przypomnienia.

Przeczytaj również inne wpisy na blogu i dowiedz się więcej na temat stories i Instagrama:

Udostępnij post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować

Instagram Marketing

Biogram biznesowy na Instagramie

Masz już konto biznesowe na Instagramie, ale nie działa ono tak, jak byś tego chciała? Zwróć uwagę na to, że problemem może właśnie Twój biogram.

Instagram w biznesie

Jak wykorzystać Instagram w biznesie?

Jak wykorzystać Instagram w biznesie? – to pytanie zadaję sobie na pewno każdy, kto rozpoczyna swoją przygodę z prowadzeniem firma. Ba! Nawet każdy, kto już

Jak zarabiać na Instagramie?

Jak zarabiać na Instagramie? To pytanie zadaję sobie dużo osób, które marzą o zmianie swojego stylu życia. Wciąż istnieje sporo ludzi, którym się wydaje, że

@sara.solarek

Odwiedź mnie na instagramie