Spędzamy mnóstwo czasu na stworzenie oferty. Klient wydaje się być naprawdę zainteresowany usługą, a po otrzymaniu na swoją skrzynkę mailową oferty nagle zapada się pod ziemię i przestaje odpowiadać.
Zdarzyło Ci się kiedyś, że byłaś pewna, iż potencjalny klient jest zdecydowany ma skorzystanie z Twojej usługi po czym wysyłasz mu ofertę … a on milczy? To potrafi być irytujące!
Klient milczy – dlaczego tak się dzieje?
- Nasza oferta nie dotarła do klienta.
- Klientowi brakuje czasu na odpowiedź, jest zapracowany.
- Klientowi nie odpowiadają warunki współpracy albo po zapoznaniu się z ofertą okazuje się, że szukał czegoś innego.
- Klienci rzadziej odpisują na oferty, które były zbyt ogólne, nie były spersonalizowane i nie były dopasowane do ich potrzeb.
- Klienci często nie odpowiadają na oferty, gdy nie są zainteresowani usługą na poważnie w tym konkretnym momencie, a jedynie robią rozeznanie. Masowo wysyłają zapytania do różnych osób.
- Istnieje też możliwość, że Twój potencjalny klient jest po prostu leniwy i potrzebuje dużo czasu i przypomnień, by Ci odpowiedzieć.
Klient milczy po otrzymaniu oferty – co z tym zrobić?
- Jeszcze przed wysłaniem oferty możesz ustalić z Klientem, żeby wysłał Ci odpowiedź na ofertę niezależnie od tego jaka będzie.
- A najlepiej ustal z klientem termin kiedy będziesz się z nim kontaktować np. „Przesyłam ofertę, skontaktuję się z Panią za 3 dni. Proszę o potwierdzenie otrzymania powyższej wiadomości.” Nawet jeśli jest ona negatywna, to przynajmniej wiesz na czym stoisz. Spróbuj przy okazji dopytać o powody takiej odpowiedzi. Nie zawsze są one oczywiste, a możesz dzięki nim poprawić swoją ofertę.
- Pamiętaj, że w ogóle zanim wyślesz ofertę powinnaś przeprowadzić z klientem rozmowę, zbadać jego potrzeby, określić z nim cele działań. Klient powinien czuć, że chcesz mu pomóc i rozumiesz jego sytuację, a nie jedynie chcesz wcisnąć swoje usługi.
- Upewnij się, że Twoja oferta jest przejrzysta, czytelna i zrozumiała, ale pozostaw sobie małą lukę informacyjną, by klient mógł dopytać Cię o nią i pociągnąć temat.
- Nie bój się szczerości i otwartości! Bądź szczera i autentyczna w relacji z klientem. Pytaj wprost czy coś będzie z danej współpracy czy jednak nie. Szanujmy swój czas i czas klienta…
- Jeśli odpowiedź na Twoją ofertę nie nadchodzi – napisz do klienta! Dopytaj czy oferta w ogóle dotarła i czy klient zdążył się już z nią zapoznać oraz czy nie nasunęły mu się jakieś wątpliwości. Ludzie bywają zapracowani i umykają im takie rzeczy. Ty czekasz na odpowiedź, a klient całkowicie mógł o niej zapomnieć.
Nie zapominaj także, że nie ma 100% pewności, że wiadomość doszła do klienta. To, że wiadomości do tej pory dochodziły nie jest wyznacznikiem tego, że tak będzie tym razem. Warto się upewnić. Zwłaszcza jeśli długo czekasz na odpowiedź.
Przeczytaj także: